fredag 21 oktober 2011

.Khadaffis lik

Vart jag än vänder min blick i tidningarna och nyheter möter mig Khadaffis lik , han fick vad han förtjänade. Han sargade kropp , blodet som strilar. På nyheterna såg man paniken , hjälp mig han låg i hopkurad som ett barn i fosterställning på marken medan folk filmade ,slog sparkade , gjorde seger gäster som om dom precis hade fällt det vinnande bytet men han fick vad han förtjänade.
Öga för öga tand för tand
Det står att läsa på expressen , det finns inget att sörja med att diktatorn är död endast att han inte dog tidigare .

42 år av vansinnig tyranni är nu till sitt slut så den mannen fick vad han förtjänade. Så länge han fanns livet dog libyer. Jag lever inte i Libyen , jag lever i Sverige det händer hemskheter här varje dag , barn blir våldtagna ,misshandlade , människor blir brutalt mördade men jag kan aldrig ens börja till att förstå det förtryck dessa människor levt under , aldrig någonsin men är det en sak jag känner så är det avsky och hat.
Listan över hans vansinne är lång , men listan över saker att göra efter hans död känns etter ännu längre. Libyen är ett sargat land , ekonomiskt , folkligt Libyen är ett land som behöver starka ledare , tro , hopp , vem kommer att komma härnäst.Kan hända någon annan med lent munläder träder fram , med stor auktoritet och blir en ny diktator , en ledare , precis vad folket behöver ?!
Någonstans vill jag tro att vi människor kan bättre än så här , men det kanske är lätt för mig att säga som inte tvingas leva i den galenskapen , att vi kan höja oss över hatet och låta dom bestämma som har laglig rätt , jag är väl helt enkelt naiv som anser att jag är en bättre människa än så och att jag inte behöver sänka mig till dennes nivå . Hat tar lätt överhand , det är lättare att hata än att förlåta men är det verkligen rätt att släpa en människas lik över gatorna i en sopsäck gör inte det oss till samma ?! Fast vem är jag att anse något om det hela som sitter trygg i min soffa med min familj omkring mig med en tryggad framtid och ett kärleksfullt liv .
Är det som så att somliga människor inte förtjänar någon rättvisa utan bara ett enkelt skott i huvudet , en enkel biljett direkt till helvetet ?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket, mycket tänkvärda och kloka ord!!

Hanna sa...

Tack så mycket ..