tisdag 5 juli 2011

åkerspöke


Har ni så där NÄSTAN brytit tån någon gång , det har i alla fall jag gjort och skållat den , vet ni hur varmt perkulator kaffe är , det är i alla fall alldeles för varmt för att hälla på kroppen , allt inom loppet av 10 sekunder , hur lyckas man frågar jag mig själv eller rättare sagt hur lyckas jag . Allt jag skulle göra var att gå från soffan ut i köket för att hämta lite kaffe men inte ens det klarar jag idag utan nej jag måste fastna på något helt osannolikt sätt med foten under filten som baby gymmet står på och dra den åt alla håll jag kan på samma gång sen när jag väl snubblat ut i köket är jag så skakis av sömnbrist att jag skvätter ut halva kaffepannan PÅ TÅN samma tå det måste vara som att blixten slår ned 2 gånger på samma ställe relativt omöjligt.
Min dag började strax efter 03.00 då våran underbart ljuvliga lilla marodör till son fick för sig att det var morgon och han hade faktiskt sovit klart till skillnad från övriga familjemedlemmar . Sprudlande glad med sitt allra gulligast joller basunerade han ut att nu var det dags att gå upp , envis som jag är bestämde jag mig för att inte ge efter men strax innan 5 var det bara att inse att han hade vunnit så vi pallrade oss ner han och jag och landade i vardagsrummet under baby gymmet med lite mat . Strax efter kom lilla gubben ned han med och där satt vi hålögda och kollade på vårat lilla glada underverk sen ... sen .. somnade lilla grodan och där satt vi som fån och fattade ingenting VADÅ somna bara så där men det är ju inte schysst på riktigt alltså men nej , loppet var kört han sov som en stock . Någonstans mellan halv 7 och halv 8 lyckades jag få en slags vaken sömn ni vet där man sover med ett öga , dreglar lite , rycker lite ... Grodan vaknade utvilad runt 08.00 åt lite sen hade vi ett allvarligt snack om sovtider han och jag vilket endast ledde till att han log och skrattade åt mig , kände mig ganska löjlig och det kändes absolut inte osm om mitt budskap gick fram , sen somnade han igen sov i nästan 2 timmar och vad gjorde jag INTE SOV JAG det är ett som är säkert för nej då skulle bonden köra bajs på åkern DET LUKTAR , sen skulle såna där 4-hjulings åkande ligister sätta staket på samma åker som bonden körde bajs på sen skulle änderna kvacka , sen kom tranorna det fattades bara att den där rackarns räven skulle ställa sig och skälla utanför fönstret också , så återigen vaknar det lilla livet utvilad och redo för nya äventyr medans jag sitter som ett hysteriskt skakigt åkerspöke i ett hörn under soffan och fattar inte VARFÖR jag inte kan få ynka 10 minuters sömn men den lilla avkomman bara jollrar förnöjt och meddelar att han har kackat lite vill ha ny blöja och sen lite mat , same procedur as last year , så vi börjar om från början vi hinner med lite mat , lite mera lek , allvarliga samtal känns överflödiga så vi snackar lite allmänt om vad han skall bli när han blir stor långt gurgel för ja väsande gurgel för nej sen somnar in liggande på min mage och jag känner att nu äntligen ja rör mig inte en millimeter , ögon locken börjar bli tyngre och till slut känner jag hur jag faller sakta in i sömnens ljuva värld
gogogaga ... gurgel.. gogooo
Vaaa va är det som händer ... ja öppnar mina ögon MEN MENAR DU ALLVAR POJK det har gått 5 minuter , 5 MINUTER .. han bara ler .. jag smälter .. som alltid . Så nu sitter jag här med mitt kaffe , han ligger på golvet på sin nya fina filt och snackar med kossan , ankan , lejonet och elefanten , min tå svider som fan rent ut sagt den kommer bergs va dyng blå tills i morgon men det tar vi då NU skall jag avnjuta mitt varma kaffe och hoppas på att resten av dagen flyter på .. ja .. bara flyter på mer begär jag inte .
Lev väl , akta er för kaffe !

Inga kommentarer: