tisdag 17 maj 2011

finns gogogaga i svenska ordlexikon ..

Mamma till två , ja så kan jag ju numera titulera mig. Underbart , härligt men konstigt , vi har ju väntat så länge , längtat i evigheter och nu plötsligt så är han bara här , ligger där så nöjd i sin vagga och tittar tillbaka på mig med sina stora blåa ögon. Jag blir fortfarande förvånad när jag tittar mig i spegeln och magen inte står rätt ut.
Jag kommer verkligen inte riktigt ihåg allt om hur det var för 11 år sedan , hur gjorde jag då när jag vara själv hemma med duschen, städning , toa, gårdagens toa besök ledde till panik och kaos ,grabben låg i sin säng och sov och då passade jag på att smita iväg och försöka mig på nummer två som inte har varit det lättaste att utföra sen förlossningen , självklart så vaknade han ju och vart helt till sig när ingen fanns i närheten så från toastolen fick jag sitta och sjunga fina visor som skulle lugna honom samtidigt som jag försökte avsluta mitt så ni kan ju förstå att jag var överlycklig när stora syster kom hem runt 15 och jag fick hoppa in i duschen och skölj ur kräksen ur mitt hår (och gå på toa) och sätta på mig nya rena kläder som vart ner spydda efter 20 minuter MEN jag var ren en stund i alla fall mer begär jag inte. Stora syster fick även den stora äran ,efter att ha påpekat att brorsan bajsat , att byta blöja vilket resulterade i att han i sin tur kissade på henne vilket ledde till att jag vek mig dubbel av skratt och inte var till någon hjälp alls , hon var dock inte lika road som vi var och gick i protest därifrån och sa att hon minsann aldrig mer skulle byta blöja men det dröjde inte längre än några minuter så var hon tillbaka , det var nog kanske inte så farligt i alla fall menade hon på , gulliga unge vad skulle jag ta mig till utan henne ?!
Ända sen lill killen kom har mina fullt förståeliga meningar med kompletta ord från svenska ordlexikon bytts ut mot ord som gulle gull och plutte lutt , gogo gaga etc och Bajs har väl aldrig varit så gulligt som det är nu , hur kan det komma sig att alla intelligens helt plötsligt lämnar ens hjärna när man får barn och det ända som man kan tala om är hur mycket dom äter , vad dom äter vilken ersättning är bäst egentligen , hur skall bajsa se ut kornigt ,gult , grönt , löst , och var det inte ett litet leende eller var det bara magknip !? Oavsett vilken tid på dygnet lilla avkomman vaknar så är han bara gullig , skriker han från 00-03 så har man allt tålamod i hela världen för sova kan man ju göra sen .. någon annan gång.
Jag erkänner jag har påsar under ögonen , och förslag på kräm mot rynkor och påsar mottages tacksamt.
Någon gång runt 03.00 varje natt börjar våran lilla grabb att låta som en gammal dörr som sakta sakta öppnas , vad detta knorrande och knarrande egentligen betyder har vi inte riktigt kommit underfund med ännu , men tids nog .
Nu har kaffet äntligen puttrat klart , jag försöker ta igen förlusten av att inte kunna ha druckit kaffe på 9 månader , det går jätte bra men man blir förfärligt kissnödig . Lilla killen sover och jag skall ta och mysa ner mig och bara slappa en liten stund , regnet faller tungt utanför fönstret och undra om det inte kommer att komma in lite åska idag ?! Eftermiddagen har ett besök på bvc inbokat och sen skall jag tillbringa resten av dagen med att mysa med min lilla gubbe, kan kärleken blomstra mer än så här , det har aldrig rådigt brist på kärleks betygelser eller ömhet men sedan den lilla avkomman kom till världen har den blomstrat upp på nytt igen och varje gång våra ögon möts fylls hela min själ med små lätta fjärilar och jag vill bara stanna tiden och mysa in mig i hans famn. Vetskapen om att vi har skapat detta lilla knytte är så totalt underbar och ofattbar ..
Ja tänka sig ..mamma till 2 ..

Inga kommentarer: