söndag 22 maj 2011

mus jakt ..


Den rackarns lilla musen är tillbaka !! Att den vågar sätta sina tassar här i huset igen. Sitter i godan ro och myser med lilla grodan i famnen och njuter av lite tysthet och stillhet då ser jag den ila fram som ett skollat ollon över köks golvet och rakt emot skafferiet satte han kurs .
Tydligen har vi inte lyckats skrämma honom så mycket att han faktiskt har vett att hålla sig borta eller så är det vettet han saknar. Trots diverse fällor överallt och det faktum att vi numera har all våran mat i skafferiet i säkert förvar i plastbackar med lock på tror han alltså att han har något här att hämta
Grodan lägger jag tryggt i vaggan sen ger jag mig ut på mus jakt .
För att ingen skall misstro mig om hur ondskefullt detta djur verkligen är bestämmer jag mig för att dokumentera hela händelsen , vid tidigare sammandrabbningar har ju musen hoppat emot oss , vilket har lett till menande ögonkast från våra lyssnare , detta skall nu dokumenteras så ALLA får se. Så med mobilen i högsta hugg och den tyngsta masken nedtagen från väggen ( tänkte använda den som slå ihjäl påk no mercy här inte ,inte nu längre ) tassade jag på tå ut i köket för att ta den lilla gnagaren på bar gärning men innan jag hinner fram till skåpet så kommer han i ilfart rakt emot mig , jag vänder mig om ,skriker och hoppar upp på soffan , mobilen slänger jag emot musen i ren panik och hoppas på en fullträff .
Jag kan nästan se hur han blottar sina sylvassa små gaddar och hånler mot mig när jag missar och mobilen far in i väggen med en skräll , han ilar snabbt in bakom diskmaskinen .
- FÖRBANNADE ODJUR skriker jag hyttande med den stora farliga masken som inte gjorde någon nytta alls och rysningarna far över min kropp likt ett jet plan som gör sig redo för start. Tårarna tränger upp i mina ögon och jag känner att vilken sekund som helst kommer jag att börja snyfta hejdlöst . I från vardagsrummet hör jag hur lilla grodan gnyr och tycker att här vill väl inte jag ligga helt ensam mamma kom och hämta mig... med två steg tar jag mig in till säkerheten in i värmen bort från odjuret fram till sonen ..
Det är inte över än ..väser jag mellan tänderna ... inte ännu .. prasslandet upphör för en stund och jag kan nästan inbilla mig att han väser tillbaka .. de skall vi nog bli två om ..
De kommer bli en lång natt , älgstudsaren är laddad och redo likaså kaffe termosen och skorna med stålhätta , vill ju inte riskera att han biter mig i tån när ja smyger omkring .
mi casa är inte su casa lilla mus usling .

Inga kommentarer: