tisdag 22 juni 2010

bekymmersfria tider


Dom far in som två små tromber och lämnar när dom går ut genom ytterdörren ett totalt kaos ,skor som ligger över hela hall golvet , kläder i halva trappen och ett förödande kaos när man väl tar sig fram till rummet , det känns som fångarna på fortet och man bara väntar på att Gunde Svan skall skrika , nära skjuter ingen hare , jag hinner med nöp och näppe ta mig ner till undervåningen igen och ut till köket där man kan missta sig att man faktiskt är säker , men i full fart kommer tromberna över mig och äter upp allt jag har lyckats fått fram ur vårat inte så längre fulla kylskåp och genom ett trollslag så är dom borta igen , kvar sitter jag med röra och smulor , det hade ju vart gott med en macka . Deras röster tränger igenom hus väggarn , klara skratt , självklart kan man fiska på gräsmattan och ännu självklarare är det ju att man använder ett kastspö lyckligtvis utan krok på vilket jag är oerhört tacksam över när jag för 511 gången klättrar upp i trädet och lyfter ner spöt som lyckas fastna så gott som varje gång det kastas , med sin lina i trädens alla grenar. Just då är ja även glad över att vi inte har klippt ner trädet som vi sagt att vi skulle göra fast å andra sidan hade vi gjort det hade jag kanske sluppit att klättra för det hade då inte funnits så mycket grenar att fastna i fats då hade tromberna säkert hittat ett annat mycket högre träd att kasta emot vilket hade lett till att jag med min skräck för höjder hade fått häva mig upp i ett gigantiskt träd för att lossa linan , nej tack små träd räcker å mig . I natt skall tromberna sova i gäst stugan som vi har på gården , det vill säga om dom nattliga varelserna inte äter upp dom under nattens gång , detta är nämligen ett väl beprövat begrepp , vi sover i gäst stugan , för varje gång det skall genomföras så har vi alltid en hoper med små tromber som står på trappen senast kl 00.30 och ber om att snälla få komma in och kissa , dricka vatten , göra nummer 2 , hämta "något" så nu för tiden så bäddar vi alltid extra i vardagsrummet , vi vet , man lär sig , att tyda tecknen , men vad gör man inte för dom små liven , allt .. och mycket mer.

Inga kommentarer: