måndag 21 juni 2010


Snälla mamma påminn mig om den tiden då jag själv var en egocentrisk älskvärd unge , detta menat med all kärlek och respekt för dom små liv som just nu flyger in och ut genom våran bruna ytterdörr , ena stunden är dom bagare, en kakao burk åkte ut över mina nya vitklädda köks stolar , den är numera en nyans av brun -beige -vit ut smetad creme färgad nyans , men ja kan inte bli upprörd över en sådan sak med tanke på att det lika lätt hade kunnat vara jag som gjorde det klantig som man är så är jag glad om jag kan ta mig upp ur sängen och ner till undervåningen och toaletten ut till köket för att sätta på kaffe utan att vare sig halka i trappen , snubbla över en tröskel , trilla ner i toa stolen , eller bränna mig på kaffe bryggaren eller och för att inte glömma gå in i någonting, och i nästa stund byter dom till att vara tv-spels freak och i sista förälskade i någon hunk vars namn jag knappt kan uttala och ger jag mig i kast att ens försöka hänga med i samtalet får jag bara en mördande blick som förmodligen betyder - var tyst .. Kan man göra annat än le och försöka tänka tillbaka , en kladdkaka står i ugnen och väntar på att bli uttagen , jag gjorde ett tappert försök att påpeka detta men dom hade sten koll - på heder o samvete mamma , sluta jiddra vi har koll.. för säkerhets skull drog jag ner värmen på ugnen , annars lär det bli stenkaka. Jag misstänker att detta är något som dom förmodligen inte kommer att lägga märke till. Men finns det något som värmer mer än ljudet av ungar i huset deras skratt och tissel och tassel. Så bekymmers fritt . Dom fullkomligt sjuder av sommarlovs aktiviteter , till och med våran annars så morgon pigga Finemang sov ända tills klockan hade passerat lång över 07.00. Det är något visst med sommaren , jag fullkomligt blir helt översköljd av sommar minnen , hur vi kunde ligga i timtal på fotbollsplanens grönskande matta och kolla på himlen och fundera över om det fanns något där ute och vad det var , tänk er hur hur våra hjärnor gick på hög varv en sen sommar kväll när vi såg en gul blinkande prick flyga kors och tvärs över himlens valv , senare fick vi veta av dom som ansåg sig mera lärda att det var "bara" en satellit , men för oss skulle det alltid vara vårat första bevis på att vi inte var själva i universum . Eller hur vi smög in i tälten och lyssnade på predikan i från pastorer och andra människor som sa sig ha hittat Jesus väg och som gärna ville att vi skulle följa den , det gjorde vi men senare i livet. Det var något över jordisk med dessa människor , en gemenskap som var så varm och som senare kom att trösta vid väldigt svåra stunder i våra liv , en värme och kärlek till alla människor men framför allt en tro på att det finns något gott hos alla , jag lärde mig dock den hårda vägen att så var fallet inte men det var ett fint sätt att se på saken och ting och de kan jag fortfarande göra men inte lika mycket med ett barn eller en tonårings naiva blåa ögon. Sommaren är till för kärlek och det är just det som samtalet i köket går ut på just nu , kladdkakan är uttagen ur ugnen , faktiskt verkar den vara i gott skick , men fokusen ligger för närvarande på han med stort H . Leende lutar jag mig tillbaka och bara lyssnar .. Min lilla tös ..

Inga kommentarer: