måndag 13 december 2010

krig och fred

Det absolut ofattbara har hänt , Sverige har blivit utsatt för ett terrordåd , hur då ? Hur kunde detta hända är inte vi ett neutralt land , varför vill man göra så här mot oss ? Vi satt i går och såg löpsedel på löpsedel fyllas på ute på nätet , extra sändningar på tv och vi fattade ändå inte . Det är för mycket att ta in , för stort för att kunna begripa för ONT för att vilja förstå. Vi läser om detta så gott som varenda dag , ute i den stora världen , där bomber avlöser varandra dagligen MEN det är där inte här inte hemma i trygga Sverige .
Muslimerna får återigen ta stryk för detta , efter 11 september får nu alla muslimer som lever i Sverige börja kolla sig över axeln igen , till vilken nytta ?
- Mamma finns det muslimer på min skola, kommer dom att bomba oss nu ?
Hur skall jag kunna svara på frågor som jag själv inte har svar på?
- Nej mitt hjärta ingen kommer att spränga någonting mera och muslimer är inte farliga.
-Varför säger dom då det på Tv?
Förklara för en 10 åring vad jihad är och varför dom anser sig stå över oss alla andra människor , varför dom anser att deras liv är värt mycket mera än våra .
Så nu skall vi hålla utkik efter folk med ett märkligt beteende , vad definierar en självmords bombare ? En lång rock skägg , mörk hy och bomber placerade på kroppen ?
Det var svårt nog att förstå world trade center attacken , det vart FÖR stort , vad skulle hända härnäst , att krig skulle bryta ut det visste vi , ett 3:a världs krig? Hela mitt inre gör uppror när jag tänker på alla oskyldiga som fått ge sitt liv i guds namn , vart finns rättvisan då ? Jag sa en gång för mycket längesedan att gud skapar inte krig det är det människan som gör ,( uppkomsten till dessa ord var frågan : om nu gud finns varför stoppar han inte alla krig och orättvisor ) dessa ord vid håller jag stenhårt , gud gråter i sin himmel över hur vidrigt vi människor beter oss.
Jag mår illa , mitt huvud och mitt hjärta värker , verkligheten står utanför våran dörr och knackar på och jag är inte redo ... är du ..

Inga kommentarer: