fredag 4 februari 2011

Tyst i klassen


Vi var på föräldramöte i går , extra insatt pga av den oerhört jobbiga situationen som råder i klassen , dom har lyckats samla alla kommunens vetgiriga barn med talets gåva i en och samma klass , personligen anser jag inte att det är ett bekymmer i sig men lärarna gör det .Så lärarna ber oss föräldrar om hjälp , snälla kom och hjälp oss få tyst på era barn , självklart kommer vi.
Det började så där alldeles underbart bra , jag bör även tillägga att barnen var med på detta möte . Det första som sägs efter orden välkommen som Fröken stod för , är
" jag anser att ni gör en höna av en fjäder" detta är såklart uttalat av en förälder , mummel uppstår , ja så jobbigt kan det ju inte vara , fortsatt mummel , ja menar dom är ju BARA barn låt dom prata .
Fröken harklar sig jo ehm men nu är det ju inte bara pratet , brottning på lektions tid anser inte jag är okay till exempel , hänga upp och ner från stolar osv.
Fortsatt mummel bland föräldrar , ungarnas öron var stora som kastrull lock , vad är det som händer får vi stöd från föräldrarna vi behöver alltså inte lyssna på fröken ?? man kan nästan känna seger vittringen bland barnen ..
En annan förälder tar till ordet , ja men när uppstår dessa sk prat situationer ?
- ja säger Fröken som nu börjar bli märkbart illa berörd , när barnen skall hämta sina saker ex , under genomgångar så funkar det relativt bra , jag vill inte ha en militär skola det är inte det som det handlar om , jag vill bara ha lugn och ro i klassrummet för ALLAS SKULL. Alla barn skall enligt skolplanen ha VG i betyg nr dom slutar som det ser ut nu är det ett G vi talar om å flertalet av barnen i klassen , för mig är det inte ok
Ja fortsätter föräldern men då anser ju jag iaf att du ger barnen tillfälle att tala genom att be dom hämta böckerna , o klassrummet är för litet så det är inte konstigt att barnen bli oroliga , stolarna knarrar kan man göra något åt det ?
Här sitter vi då , vi sk vuxna , vi som skall lära barnen allt om vett och etikett , moral , respekt , och kan inte ens ta på oss skulden själva för att våra barn faktiskt förstör lektionen inte bara för fröken utan för dom andra barnen också. Mitt blod kokade och magen började dra i hop sig , jag anade redan innan vi åkte på detta möte att det skulle kunna bli sammandragningar i och med att jag visste att jag för eller senare skulle ta fram min auktoritära stämma och tala om ett och annat. Svetten började pärla sig i pannan , gnatet från föräldrar som inte förstår att ansvaret ligger lika mycket på oss höll på att göra mig galen. Som den räddande ängeln fröken är säger hon då : vi delar in oss i mindre grupper och diskuterar saken så ses vi igen om en stund.

Så vi satte oss i små grupper med våra barn och försökte föra ett samtal , barnen var nu högst medvetna om att föräldrar och fröken nu inte var ense så varför skulle dom egentligen bry sig . Till slut kunde ja inte hålla mig
Ansvaret ligger på oss som föräldrar , sa jag och svepte med blicken över dom andra , vi har lärt oss att vara tysta i skolan vi har lärt oss att visa respekt för andra människor och det kommer i från mina föräldrar då borde ju vi kunna förmedla samma sak till våra barn och om vi inte kan det utan istället sitter och gnäller över att stolar knarrar vad visar vi då ?

mummel uppstod , visst är det så som du säger
TACK GODE GUD !!
Men ändå på slutet av mötet då vi tyckte i den gruppen som vi satt i att vi naglat fast våra barn med blicken så pass många gånger att dom borde inse allvaret i det som hände , så var det föräldrar som helt enkelt vägrade ta på sig skulden , det var i alla fall fel på lokalen , skolan , stolarna , dörrarna , vattnet ja allt.
Med djupa veck i min panna satte jag mig dyster till sinnes i bilen , skall det vara så svårt. Självklart tycker jag att läraren skall ha så pass stor pondus att denne får dra näven i bordet och säga TYST I KLASSEN , men om läraren gör det och blir "idiot" förklarad av föräldrarna och man anser att läraren över reagerar vart fasiken är världen på väg då ?
Fortsättning följer kan man väl säga , jag bad tösen tänka så här .
Tänk att det är du som står där framme och vill få något viktigt sagt och alla bara talar i mun på varandra hur skulle det kännas ?
Mitt barn må ha fått talets gåva , precis som jag , men nog har hon vett att vara tyst när det är sådana tillfällen och skulle det nu komma hem ett meil där det står klart och tydligt att din dotter kan inte uppföra sig på lektionerna skulle vi såklart vidta nödvändiga åtgärder , det skulle bli en konsekvens . Det ordet KONSEKVENS var något som flertalet föräldrar tycket låg på skolan område att utföra . Men hur skall barnet då lära sig , det kan inte uppföra sig i skolan ,det stör på lektioner men får ändå spela hur mycket dator som helst , kolla på tv när som , spela innebandy , hockey , träna handboll etc vad blir vårt budskap då ..
Jo vi fick ett meil hem det stod att du inte sköter dig , tråkigt , skall vi åka och handla godis det är ju ändå fredag , på måndag kan du väl försöka att göra som fröken säger ?!

Inga kommentarer: