tisdag 8 mars 2011

förbannad ..

Man har alltså gjort en undersökning som visar att när vi kvinnor skriker under våra förlossningar kan det orsaka hörselskador på barnmorskorna det har alltså gått så långt att man anser att det är ett arbetsmiljö problem. Oj förlåt det var ju absolut inte meningen att du skulle komma till jobbet idag och lida , utsätta dina små vackra söta öron för skrik som egentligen är helt onödiga nej jag lovar att vi kvinnor i den mån vi kan ska tänka oss för hädan efter absolut eller är det dags för dig att byta jobb .?!
Kvinnor har födit barn i tusentals år , kvinnor har skrikit , gapat , gormat och levt fan under förlossningar under hela tiden , låt oss göra det . Jag vet att inte alla mammor skriker under sina förlossningar , jag vet att de finns dom som hummar sig igenom dom som om dom är i något slags lycko rus MEN det är långt i från alla som lyckas med det konst stycket. Det är så det är bara , varför ens göra det till en grej ?! Ska ni stå där och säga " nej lilla vän nu mäter de 122 decibel nu får du lov att vara tyst ? Va tror ni blir reaktionen på det att den födande mamman blir tyst ? Ni är där för att stödja oss , hjälpa oss. Jag vet som alla andra att skrik gör att man fokuserar på fel saker , skrik gör att smärtan blir värre men för gudars skymning OM det får oss att må lite bättre låt oss gapa. Eller skall vi bli scientologer hela högen och endast genomföra tysta förlossningar. Banne mig då öppnar jag ett eget BB där kvinnor får skrika hur mycket och högt dom behagar.
Ska vi inte passa på och slå ett slag för alla "stackars" pappor också som "måste" vara med under förlossningen och få höra hur värdelösa dom är , deras öron kanske också värker , skall vi inte börja med en slags no daddy policy så alla dom stackarna kan sitta i väntrummet tillsammans med alla stackars barnmorskor , undersköterskor , läkare och sjuksköterskor så dom slipper höra oss , slipper utsätta sina högt uppskattade öron för oljud , slippa bli nedtryckat i skorna en liten stund för att vi inte vet om vi skall dö eller inte , slippa få sina händer krossade för att det råkar värka "lite" mellan våra ben när vi försöker tycka ut ett bebis huvud !
Att vi kvinnor faktiskt kan få men för livet utav dessa timmar av smärta är det någon som tänker på DET ? Nej men såklart inte , när vi ligger där och gapar om att vi vill ha bedövning , att vi vill gå hem så är vi ju bara fjompiga vi vet ju inte vad vi säger det gör ju egentligen inte ont ! Jag glömde det , nu för tiden får man ju knappt säga att man tycker att det är aningens otäckt att föda barn det är dessutom okvinnligt att föda med bedövning för då har man inte genomgått en riktig förlossning. Att kvinnor ligger i flera timmar och ber om bedövning men att det bestäms överhuvudet på dom att det inte behövs är det något man ens ser allvarligt på ? För mig är det en oerhört stor sak , kan jag lita på barnmorskan att hon lyssnar till mina önskningar , det handlar om den säkerligen viktigaste och största stunden i våra liv borde jag då inte få precis som jag vill ?! Självklart i den mån att det inte utsätter vare sig mig eller barnet för fara absolut nu talar jag om saker som bedövning underlättande etc. Men barnmorskan vet bäst ..eller ?!
Så självklart skall jag tänka på detta om ca 40 dagar plus minus någonstans , jag skall nog tom baka lite och ta med in till förlossningen , kanske ordna en spa kväll till dom för att dom utsätter sig för mig , ge dom en resa till ett varmare land , jag skall i alla fall köpa med rosa öron muffar till dom eller är jag sexistisk då , kanske ska jag välja vita en neutral färg så jag inte stöter mig med dom för det? Vad säger ni ?!
Ursäkta mitt utbrott jag är ju BARA ännu en gravid skrikande kvinna.


http://na.se/helalivet/1.1126953-barnafodande-som-mandomsprov-

2 kommentarer:

Tiara sa...

Haha men vad sjukt! Stackars barnmorskorna x) det finns nåt som heter öronproppar. Jag har faktiskt för mig att min barnmorska hade det, fast jag skrek nog inte så mycket. Man ska ju inte skrika just när man krystar för då tar det mer kraft från själva krystningen, eller vad man ska säga, så jag höll inne det och tryckte mammas hand och krystade som in i helvete och då kom ungen ut, haha. Nä men allvarligt. Detta är bara löjligt. Ännu en gång hittar man något att gnälla över. Skrik ut kvinna! Det är ditt stora ögonblick och din smärta. Barnmorskan ska bara se till att barnet kommer ut ordentligt. Ta med dig öronproppar om du vill skrika ;) Lycka till!

Hanna sa...

Öronproppar i glada färger tror du dom gillar det ? :-)
Tack så mycket