onsdag 8 september 2010

Den STORA sprutan



När det kommer till mig och barnen är det inte så stor skillnad när det kommer till ordet SPRUTA , jovisst jag är vuxen och vet innerst inne att sprutan inte är 5 dm lång med en nål på 5 cm i omkrets och att jag förmodligen inte tappar armen , i alla fall inte riktigt , den kommer heller inte att penetrera in sig i mitt ben eller gå rakt igenom hela kroppen , jag kommer heller inte att få en massa konstiga utslag , bli lam , tappa tungan eller annan viktig användbar kroppsdel. JAG VET DETTA men idag va det så dags för min lilla tös att ta den beryktade stelkramps sprutan. I flera veckor har hon tillsammans med sina vänner fantiserat i hop vad som kommer att hända under denna dag , hur skolsyster förvandlas till ett grönt monster som dreglar frätande slem hur nålen är lika lång som flaggstången och hur hon skratta DET elaka skrattet precis innan hon sticker den fördömda nålen i dom små barnen. Så precis
innan klockan 07.00 i morse så började det berömda " du är stor och jätte duktig och allt komme att gå så bra så " talet , vilket så småningom resulterade i att paniken övergick i ren dödsångest , jag insåg att skämt inte passade sig under vissa omständigheter. Vi avslutade i alla fall med att säga att om hon ville så kunde hon ringa mig precis innan hon gick in till skolsyster så hon hade mig i örat , i fall nu skolsyster som annars är så rar skulle förvandlas till ett monster. Nåväl timmarna gick , halva dagen gick och tills lut va klockan långt över 14.00 då dom i normala fall har slutat skolan , jag började ana oråd över att hon inte ringt men tänkte att jag väntar 1 timme till för hade det hänt skulle ju skolan ha ringt eller ? Handlade det om maskopi , va skolan inblandade , skolsyster kanske va ett monster från planeten Zorn som sövde alla skolbarn och gjorde dom till zombies ENBART för att en dag kunna ta över världen ??? Mina tankar avbröts dock av att mobilen ringde , tack och lov , och i andra änden hör jag en stolt tjej berätta att det där med stelkramps sprutan var ju ingenting , dom hade fått ha med sig en vän in och allt hade gått jätte bra , fast jo lite öm det var hon nog allt men efter att hon fått lite moderlig kärlek och övertygelse ( som egentligen inte behövdes )om att hon VERKLIGEN hade varit modig som tog sprutan utan att lilla mamma var med la vi på och en sten föll i från mitt hjärta . Katastrof tillfälligt avstyrt vad blir det nästa gång tänker jag med ett leende på mina läppar .

Inga kommentarer: