måndag 27 september 2010

Singel


Mamma jag är faktiskt singel , det har jag varit i snart 2 månader. Ord som jag inte anser passar i hop med min 10 åriga tös , ord som jag inte är redo att höra överhuvudtaget ord som ekade i mitt huvud hela morgonen , singel , hur kan hon tänka så , visst hon har ingen pojkvän MEN hon är ju bara 10 år vad skall dom med pojkvänner till ? Mitt stackars hjärta fick sig en svår törn och detta satte huvudbry på hela min dag , ja på hela min tillvaro . Singel , singel , ekade det i mitt huvud. Vad har världen blivit för ställe när en 10 åring anser sig vara singel vad 17 har jag som mamma gjort för fel när min dotter anser sig vara singel , utan man , utan pojkvän ?
Visst jag hade mina kärlekar när jag var 10 år absolut , men det var ju jag och då , eller ? Vi lekte ju i skogen , krigade mot osynliga monster , lekte att vi hade super krafter , jag var alltid osynlig och hade magiska krafter , vi kunde kolla på film , sova hos varandra MEN det var inget mera. Nu har ju jag alltid och ofta omgett mig med killar så min stackars mamma hade säkert lika mycket huvudbry hon och det förstår jag NÄR jag närmade mig tonåren för dom kommande åren ger mig ännu mera hjärtklappning MEN att hon oroade sig när jag var 10 har jag inget minne utav eller ens något bevis på , är det då bara jag som får panik när min dotter säger att hon är singel vid 10 års ålder ? Är det bara jag som känner en stark ingivelse utav att ge henne bibeln och sedan utegångsförbud sådär resten av livet , hem undervisining och nunne kostym ? Som 10 åring skall man väl fortfarande tycka att det är kul att leka ? Men dagens ungar dom "hänger " jag får dödens ögon om jag frågar vem hon skall leka med , ibland även ett väs till svar. Men okay jag kan ta det jag kan så att säga go with the flow jag kan jiddra snacket , gilla läget , hänga med i utvecklingen slänga mig med några coola ord MEN jag fixar inte pojke/flicka relationerna redan NU . Kan dom inte dröja några år till, sisådär en 20 ? Jag vet att vi som föräldrar har ett JÄTTE ansvar mot våra barn och lära dom om vad som är rätt och fel och tro mig min ordbok om vett och etikett , moral , sans och vett ,skriven av mig själv är gigantisk stor MEN jag kan ju för allt i världen inte skydda henne från intryck från omvärlden , tom på Disney Channel finns ju begreppet flicka möter pojke blir kär , kysser varandra och allt är frid och fröjd det finns ju i ALLT. Ett djupt andetag , flera djupa långa andetag som resulterade i ett ganska så syrefattigt hushåll senare inser jag att jag kan inte göra mer än vad jag gör , jag kan propagera , göra det större än vad det är vilket säkerligen resulterar i att det blir just större än vad det är , jag får tro , att det bara är ett uttryck. Även fast jag faktiskt påtalade att jag inte ville höra henne säga det igen , förens hon passerat 20 MINST. Vilket ledde till en klapp på armen och orden:
- Lilla gulliga mamma
Ja gott folk , min goa unge slutar aldrig att förvåna mig.

2 kommentarer:

Linda sa...

Vilken underbar dotter... Men pojkvän... ja där ser man... Jag är glad att min dotter som är 9, fortfarande leker =).

Monkan sa...

Ja tyvärr är ju barnen inte små för evigt och det vill man ju inte heller, man får acceptera att dom växer upp helt enkelt och göra så gott man kan informera dom om viktiga saker innan det är för sent.. hemsk tanke jag vet!