måndag 15 november 2010

Husmusen




Vi har fått en ny liten inneboende , en liten mus , till en början gjorde det mig ingenting , spring omkring i väggarna du tänkte jag , ingen skada skedd. När den en morgon kom springande över köksgolvet tänkte jag att okay , lite läskigt men huset är stort nog för oss alla och det är kallt ute så värm dig lite här inne du lilla vän . När den däremot började rensa vårat skafferi på mat började jag bli lite lätt irriterad över att den aldrig gav sig av , vi har ju två katter men dum som jag är så nämnde jag ordet kastrering i närheten av dom och sen dess har vi inte sett till någon utav dom , annars kunde man ju tro att dom skulle kunna tänka sig att komma in och "hämta" den lilla musen som för övrigt nu börjar bli ganska så stor.
Jag vill VERKLIGEN INTE ha ihjäl den , jag vill inte att den skall lida utan anser att man borde kunna fånga den , släppa ut den och sen är det frid och fröjd DET fungerar dock inte så har min gubbe talat om för mig , chansen att den lilla hemfridstöraren kommer tillbaka är då stor .. Suck .. Så vi gillrade en sådan där otäck fälla som jag anser är mer giljotin än något annat gud tänk om den fastnar i den och inte dör utan bara sitter där och skriker på hjälp och tänk om det händer när jag är själv hemma då dör jag ju . Tur i oturen så hände inget med den dom första dagarna sen helt plötsligt en tidig morgon såg vi att ostbiten var borta , skrattande sa vi att det var en lurig liten rackare och gillrade fällan igen. 2 dagar senare var även den ostbiten borta ,även dom ny inköpta dumle kolorna var avslickade från choklad och naggade i kanterna då började tålamodet tryta , när vi senare på kvällen skulle ta ut sockret , mjölet och kakaon för att baka och det mesta av innehållet hamnade på golvet ja då liksom brast det för mig . Men saklig som jag är så tänkte jag att okay lilla vän du svälter säkert nu på hösten jag är inte omöjlig du har säkert en familj att försörja precis som jag och jag skulle bli jätte ledsen om någon vill försöka giljotinera mig när jag gick in på Ica för att handla min mat . Så ny fälla gillrades med godis såklart för de verkade ju den lilla gynnaren gilla. Ingen av oss vart speciellt förvånad när vi på morgonen kom mer och fällan fortfarande var gillrad men godis biten borta .
Tankarna började snurra .. vad va det vi hade att stå upp emot egentligen , var detta Usa:s svar på navy seals ..Navy mouse .. eller är det helt enkelt musen från helvetet ... Fällan gillrades på nytt inte lika hårt åtspänd och denna gång lindade vi in osten i skinka och surrade fast den ordentligt.
Igår morse sov vi alla länge , fars dag skulle firas och vi vaknade alla på gott humör och ingen av oss hade en tanke på den lilla gangstern FÖRENS jag hör min sambos skrik , den lilla ligisten sitter då i sopkorgen och mumsar på gårdagens rester ..
No more Mr nice guy , 3 nya fällor köptes i går , nu är det krig nu skall den dö.

Inga kommentarer: