tisdag 9 november 2010

utvik


Var och varannan dag kan man läsa i diverse nyhets blaskor om människor, tjejer framför allt som någon gång har låtit sig fotats mer eller mindre avklädd helt plötsligt bara råkar dessa bilder uppenbara sig på ex facebook , youtube vilket leder till djupa depressioner , ångest attacker , uppsagda vänskapsband , sparken och såklart en djup genans . Då undrar jag över en sak , tänker man inte på det när man LÅTER sig fotas då får man faktiskt skylla sig själv. Alla har i dag tillgång så gott som i alla fall , till en mobil med kamera i , dom flesta vet hur man kopplar upp sig mot nätet med den och hur man läger upp bilder på folk , det är en del av våran vardag men för dessa människor verkar det vara något helt nytt .
- nej men vadå ja drack lite för mycket , jag hade ingen aning om vad jag gjorde
- alla tog ju av sig och var bar över
- det va ju bara på skämt , inte TRODDE jag att dom skulle hamna på nätet .
Eller hur ?! Är det ett rop på uppmärksamhet ? Ett rop på hjälp ? För för mig så är det helt otroligt hur man INTE kan förstå att dessa bilder förr eller senare kommer att komma tillbaka och spöka för en . Kändisar har en makaber förmåga att hamna i dessa situationer , ett ut vik i någon sliskig blaska för 15 år sedan det är väl klart som korvspad att det hamnar på första sidan på löpet om personen i fråga just vunnit en oscar det är ju det som dom livnär sig på .
Helst av allt ska det ingå en film med intima aktiviteter som pricken över i och INGEN kan förstå vart den kom ifrån . Oftast så börjar det med att nej det är inte jag det är fejk för att sen heta jag var inte medveten om att han/hon hade sparat den , det hände för så länge sedan. Återigen folk vet inte hut kan dom tjäna pengar på dig som kändis så kommer dom att göra det . Kan folk få leverera lite smaskigt skvaller vid fika bordet en tråkig regnig tisdag eftermiddag så gör dom det utan att blicka tro inget annat .
Naket , sex , porr är överhuvudtaget en extremt stor del av våran vardag. Det är ok att en 10 åring har kläder som passar på en 20 åring för det är så våra modeskapare skapar sina kreationer , men ursäkta mig och kalla mig pryd om jag inte gillar tanken på att min dotter skall gå runt i spets linnen , spets leggings bara för att H&M modeskapare anser att det är riktigt så gör definitivt inte jag det.
Det är så exploaterat att man inte ens kan göra en proper och ordentlig sökning på you tube utan att riskera att råka få se något som inte alls är passande vare sig för en annan eller ett barn . I skolan har dom spärrar på vad barnen kan gå in på för sidor , har alla föräldrar det hemma ?
Om min dotters idol Hanna Montana ( Miley Cirus) tar av sig kläderna på bild för att hon inte längre vill bli sedd som ett barn och anser att det är rätt sätt att göra det på hur skall jag då på ett vettigt sätt tala om för henne att det är fel ? Hon gör ju det och hon är ju kändis varför kan inte jag då stå och pluta med läpparna på bild jag har ju kläder på mig ???
Jag orkar knappt nämna alla dessa skönhets tävlingar som finns för barn som i USA har blivit en mång miljon industri där barnen från får lära sig att människor är fula , dvs dom som inte passar in i tävlingen är fula , vackert , jätte bra. Vräk på 7 liter smink på en 7 åring , drilla henne tills hon kan sjunga " some where over the rainbow" i sömnen och kläm i henne en prinsess klänning helt normalt levnadssätt för alldeles för många barn. Men handlar det inte egentligen om att mammorna måste bevisa något för varandra , var mamma "ful" som liten och nu måste bejaka sig . LÅT BARN VARA BARN !!
Ansvar hos oss som föräldrar det är där det ligger . Ja men höj moralen och bli ena riktiga moral kärringar då , jag är det definitivt och jag skäms inte över det , hellre det än att inte bry mig alls. Jag anser och kommer fortsätta att anse tills någon ger mig en vettig förklaring att det är omoget , ett svek mot sig själv , sin familj och oerhört dumt gjort att vika ut sig på bild oavsett om det är hemma i sovrummet eller i playboy för sanna mina ord det kommer att komma tillbaka och bita dig i röven .. någon gång .. Skönheten sitter på insidan INTE på utsidan och DET ÄR SANNINGEN . Inget slår en personlighet som det slår blixtrar om oavsett om du är skapt som guds gåva till mannen på utsidan. Stor , liten , kurvig , smal , mörk , ljus , rödhårig , mörkhårig , sopa undan alla fördomar under sängen nu för inget slår ett rungande skratt och lite intellekt .
Med andra ord tummen upp för polotröjor , hel täckande baddräkter och mormors trosor .

Inga kommentarer: