fredag 12 november 2010

Våga Vägra Amning



AMNING ett ord som framkallar lycka likavä som oro. I de flesta mammors huvuden surrar tankar som : kommer jag att kunna amma mitt barn , om jag inte kan det vad skall alla säga då , alla kvinnor i min släkt ammar , jag vill inte men jag måste ..
Detta skall vi reda ut en gång för alla
MAN BEHÖVER INTE AMMA SITT BARN OM MAN INTE VILL
Det spelar ingen roll vad barnmorskan på BB säger , vad din mamma , farmor , mormor eller faster säger DU BEHÖVER INTE OM DU VILL.
Ditt barn kommer inte att bli sjukt eller onormalt om du använder ersättning så enkelt är det . Det finns ett stort antal mammor som inte kan amma MEN som vill amma ingen säger något till dom om att dom använder ersättning MEN så finns det sådana som mig som faktiskt helt enkelt inte vill amma. Jag ammade inte min dotter för 10 år sedan anledning det funkade inte och jag ansåg att det inte var något för mig , jag pumpade däremot ut den lilla mjölk jag hade och gav det på flaska tillsammans med ersättning resultat ett starkt frisk barn som sov hela nätterna , inga problem med magen och helt normalt utvecklad. Så det jag säger är våga säga nej , våga stå emot om du inte vill för det är inte ett tvång att amma sitt barn .Amning passar helt enkelt inte alla . I våran familj resonerar vi som så att det kommande barnet nu kan få samma mysiga känsla med alla som älskar den genom att alla kommer att kunna mata den att jag dessutom inte behöver känna mig som en slags mjölk kossa är ju bara ett plus i kanten , egoistiskt ja kanske men skadligt nej knappast .
Då anser jag att det är värre att röka och dricka under graviditeten ändå ser man gravida kvinnor göra både och , DET är ju ändå något som är DIREKT skadligt för barnet . Vi lever på 2000-talet detta skall inte vara ett problem ändå är de det. Under min tid på BB fick jag lyssna på fler talet gråtande mammor som inte kunde amma men som i stort sett vart tvingade att amma och att pumpa ut, går inte gränsen vid när mjölken som kommer ut är blodig ja då vet inte jag vart jag skall dra den. För dessa mammor var dom första dygnen på BB en mardröm dom ville bara hem till tryggheten där dom äntligen kunde fatta beslutet själva om att lägga ner amningen helt och hållet .
Det är inte roligt eller tryggt när en eller två barnmorskor eller och undersköterskor står och klämmer på ens bröst . DET ÄR MINA BRÖST låt dom vara . Min privata egendom som absolut ingen annan har någon som helst rätt att röra. Denna ignorans av integritet var mardrömslik . En kvinna ringde på mig tidigt en morgon och när jag kom in satt hon med kudden för bröstet , jag frågade vad det var som var fel och hon föll i gråt , hon lyft bort kudden från brösten och 2 stycken stora röda fläckar uppenbarade sig på hennes nattskjorta . Barnet hade då sugit så hårt under natten på bröst som uppenbarligen inte hade någon mjölk , när hon hade ringt på hjälp under natten hade personalen sagt att barnet sög fel och att det bara var att BITA i hop och försöka mera , mjölken skulle komma. Ok det tar ett tag innan mjölk produktionen kommer i gång absolut MEN VART GÅR GRÄNSEN ?
Summan av kardemumman är , alla har inte mjölk , alla kan inte amma , alla vill inte amma , RESPEKTERA DETTA.
Vi är alla egna individer , med egna önskningar . Ibland händer det att min tös gör så att säga inte så genom tänka saker bara för att alla andra gör det då brukar jags äga så här.
Om alla dina vänner hoppas från en bro skulle du också hoppa då.?

Kunskap är det vi har mellan morgonen och aftonen.
Vishet det vi har mellan aftonen och morgonen.
Hat är det vi har mellan näsa och nacke.
Kärlek det vi har mellan hjärta och hjärna.

1 kommentar:

Jeanette1981 sa...

Jag är som en högmjölkande kossa i 3 månader sen har jag inte en droppe mjölk.Jag har förr varit med om på bb
att dom vägrar låta en få mjölka ur sig för man har för mycket mjölk.

Vilket resulterar i mjölkstockning. Tack för den televerket lixom.

Nä jag har 3 barn som (efter 3månader) fått mjölkersättning. Dom var mätta glad och utveklades som dom skulle.

Så hjälpmedel är bra. Underlättar dom för en. Men använd dom då.

Skit i folks förstå sig på saker.