tisdag 10 augusti 2010

att ge av sig själv ..

Ibland kan livet vända på en 5-öring , ett ögonblick kan skaka om hela världsrymden så den aldrig mer kommer att bli densamma. Vad händer i morgon , vad händer om 1 år vad händer om 50 år , är vi lyckligt omedvetna om det eller skulle vi ibland behöva vara olyckligt vetande ? Vad skulle du göra om du fick råda över ditt eget öde , eller är det det vi gör fast omedvetet ? Skulle livet vara bättre , skulle vi vara lyckligare om vi fick rita våran egen framtid , råda över allt men .. om jag vill att min värld min tid skall vara på ett sätt hur skall det då gå i hop med alla andras drömmar och visioner ? Vad skulle hända om vi gjorde Tomas Di Leva till världs härskare , en enväldig gud ? Skulle allt vara halleluja och harmoniskt då ? Skulle vi inte ha någon världssvält , fattigdom ? Eller skulle lilla jag och lilla du och du och du kunna ordna det alldeles själva .. svaret är enkelt .. Ja .. en kan inte göra allt men alla kan göra något . I lördags frågade min dotter om vi kunde adoptera en flicka i från Afrika , mitt svar vart :
- Hur menar du nu ?
- Jo , sa hon , om jag ger henne min månadspeng så får hon gå i skolan och får medicin så hon slipper bli sjuk , och om mina pengar inte räcker kanske jag kan hjälpa till här hemma , så hon kan få allt det där ?
Tänk om alla människor kunde ha det tänket , den givmildheten , den ömheten kanske skulle våran värld se aningens annorlunda ut då .

Var mot andra som du vill att andra skall vara emot dig

http://www.barnfonden.se/bli_fadder/

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh va go hon är din dotter. Blir nästan tårögd när jag läser det. Men det är väl för att hon har en så go mamma som är så fin. ;)
Kram Maria

Hanna sa...

Tack .. Hon är bra go hon , ochom du blir rörd va tror du vi vart ;-)
kram

Barnfonden sa...

Hej Hanna!

Ja tänk vilken skillnad vi kunde göra om alla tänkte som din dotter.

Tack för att du tipsar om oss!

/Karin Wikström på Barnfonden