tisdag 3 augusti 2010

För fort ..för kort ..



Jag misstänker att mitt barn äter något slags växa fort medel , min dotter har inte ett par byxor som hon kan ha i höst , förutom som capri byxor såklart , vilket kan bli aningens kylslaget i december . Så idag styrde vi kosan mot den stora staden för att inhandla lite nya kläder till skolstarten om ett par veckor , vilket såklart alltid leder till debatter om hur kort en kjol egentligen får vara , rent moraliskt sett , för nog har jag sett många korta kjolar i mina dagar sen hur praktiskt det är ja det är ju en annan fråga. Alltså inga kjolar där man kan ana sig till att se eller ens tycka sig se tros kanten , inga kjolar som påminner om något hämtat ur en vuxen film och inga kjolar med dragkedjor fram och inga kjolar som infaller under alla 3 kategorier samtidigt . Vilket ju då leder till att jag är den mossigaste morsan i hela världen eller nej hela universum . Dagen är givetvis inte slut där utan vi drar vidare mot HM där dom faktiskt lyckas ha kläder som drar till sig min dotters uppmärksamhet , otroligt , en lila jacka , ett par stuprörs jeans ( utsvängda jeans är ute dom var inne på 70- talet predikade hon ) och ett par skrynkliga grå byxor jag har tyvär inget annat ord för dom , det bästa , nej förlåt mig det näst bästa händer då när vi skall passera kassan då tösen säger att HON vet en bra mascara som hon tycker att JAG bör köpa ( min är slut så grund tanken var bra ) men att få smink råd av min 10 åriga dotter .. nej det är jag inte redo för ännu på många år . Min sambo och min dotter tar efter det en tur själva så jag i lugn och ro kan strosa runt och kanske hitta något att mysa in mig i , för hur mycket en sambo än säger att han älskar en och att han jätte gärna följer med in i ALLA tänkbara affärer så säger han det faktiskt bara för att han
1. vill ha något i utbyte
2. faktiskt älskar en och har vett att bara göra som man säger
Så i och med att jag är medveten om detta faktum brukar jag lossa på tyglarna vid just dessa tillfällen , dom behöver ju inte plågas mer än nödvändigt och som ett litet bevis för att dom "slapp " följa med mig och shoppa fick jag en alldeles underbar liten gåva inget säger JAG ÄLSKAR DIG lika mycket som ett rosa armband och en rosa paljett brosch . Så avslutade vi dagen med att kasta oss in o godisbutiken där vi tog var sin påse alla 3 skall det frossas så skall det jag vet att frosseri är en dödssynd men va fasen ... om jag slänger in en skopa av Ödmjukhet , en hink med medmänsklighet , 3 liter med flit , en evighet med tålamod , en gnutta avhållsamhet och dygd och en famn öppenhet så borde det ju uppväga i alla fall en synd av de 7 .
Vive vitam velut si hic dies sit ultimus
Lev livet som om dagen vore den sista . Min lilla ängel växer så är det väl bara , det kanske bara är mitt stora mamma hjärta som måste förstå och hänga med i det hela också .

Inga kommentarer: