torsdag 26 augusti 2010

Röstnings ångest ...


Så va det återigen dags för att rösta , många med mig har inte varit nöjda med den politik Sverige har fört de sista åren , men vad är det som säger att de blir bättre om vi väljer bort moderaterna och istället då möjligen skulle få Mona Sahlin som statsminister för det är ju trots att mellan dom det står , och i ärlighetens namn får jag nog skriva att jag inte vill se Fru Sahlin på posten som statsminister.
Men vad vill vi då , det svenska folket ? Ja kan ju såklart inte tala för alla , men åtminstone för mig själv . Just nu är jag lite finare sagt , fritidsforskare , sänkta a-kassor , vem gagnade det ? Inte mig iaf men tänker ni nu , det skall inte gagna folk att gå hemma o dröna hela dagarna , nej det va inte så jag menade MEN gott folk , jag har jobbat och tjänat egna pengar sen långt ner i min tonår , och när jag nu efter studier råkade hamna lite i kläm skall ja då lida för att andra människor anser att andra människors a-kassa är för hög , nej då blir jag nog lite förbannad faktiskt , jag sliter hårt för min lön , likaså många andra med mig , så vem dom än skulle straffa med sina nya lagar o regler så vart det säkerligen inte den gruppen som vart straffade utan det vart VI , vanliga hårt arbetande Svenssons . Innan jag påbörjar min nästa mening tänker jag än en gång påpeka att jag INTE ÄR främlingsfientlig eller något i den stilen , MEN jag går fullkomligt i taket när mitt eget barn inte ens får sjunga national sången på Sveriges nationaldag , det land som vi är födda i , jag blir tokig när det läggs ner mera energi på att säga åt våra ungdomar att dom inte får ha Sverige relaterade klädes plagg på sig i skolan för att det kan uppfattas som stötande för människor från andra kulturer , och min blodtryck skjuter i höjden när jag ser att människor från andra kulturer kan komma o bete sig hur som helst , när som helst , vart som helst , bygga sina moskéer , använda sina burkor , slöjor och be till Allah när det diskuteras huruvida våra barn VERKLIGEN skall få sjunga idas sommarvisa i skolan för att de KAN uppfattas som stötande hos människor från andra kulturer . Sen måste jag innan jag avslutar få slå ett ord för våra gamla , ja gamla DET är just va dom är , inte något man slänger in i ett rum och stänger dörren likt an avfallshög för icke användbart material. Jag förstår att gamla människor INTE vill flytta till ålderdomshem , jag förstår skräcken i deras ögon när man nämner det ordet , jag förstår även hur lågan slocknar i deras ögon när man sätter in dom på dessa institutioner . Jag kan numera titulera mig som undersköterska vilket jag är oerhört stolt över , men hade det inte varit för alla underbara människor både i klassen och utanför så hade jag aldrig klarat av att läsa i det tempo jag gjorde , denna klass bestod till slut bara av kvinnor i olika åldrar , olika bakgrunder . olika ryggsäckar och olika kulturer ändå var vi rörande överens om hur ett äldre boende INTE skulle se ut . Jag slår ett slag för dom äldre , ge dom ordentlig mat , låt dom leva ETT LIV , låt dom ta en sup till maten och lyssna på Elvis , låt dom dansa utan strumpor , låt dom berätta sin livs historia innan det är för sent men för fasen LÅT DOM LEVA ETT VÄRDIG LIV.
Som avslut vill ja säga en sak till , alla ni som inte tänker rösta , det respekterar jag fullt ut absolut , vi har alla ett val att göra och detta val är inte lätt MEN om ni inte röstar så har ni heller ingen rätt att klaga . Alla vi som har barn i skolan har säkert hört talas om detta med pedagogiska luncher och till alla er som TROR att det är mysigt och sitta med 20 ungar som skriker , kladda i en mat , hostar , snorar i maten , tänk igen. Handlar det om avundsjuka att lärarna får äta gratis , tillåt mig i sånt fall att sucka djupt .. det är barnen som det handlar om , så ta eran jante lag , stoppa den någonstans där solen inte skiner och väx upp. Det är barnen som blir förlorarna försök att förstå det.
Vad vill jag nu då , jo jag vill att våra barn skall få det bättre , barnen är våran framtid det får aldrig glömmas bort , jag vill att man skall tänka till lite vad det gäller a-kassan , vem drabbar det EGENTLIGEN , och dom äldre jag tror jag uttryckte mig klart lite längre upp , till slut invandringen , jag har inget emot det .. jag är inte främlingsfientlig .. men tillåt mig att bli förbannad när jag ser vart det barkar hän...

Inga kommentarer: