söndag 29 augusti 2010

Du duger precis som du är


Vad är det med oss kvinnor egentligen ? Varför får vi alltid för oss att vi inte duger , räcker till ? Va skönt det vore att helt plötsligt vakna en dag och känna att Gud va bra jag är , jag är vacker , jag är stark och det finns inga hinder som är för stora för att överkomma. Istället möts jag av ett trött , slitet , vitt/grått ansikte med ögon som skvallrar om att jag inte alls känner mig så fantastisk som jag kanske har rätt till att göra emellanåt . Mina i vanliga fall , blåa pigga ögon är nu rödspränga och kantas av mörka ringar , mitt glåmiga ansikte kan inte ens max-factors bästa brun puder få ordning på och mitt hår som jag tvättade igår ser ut att under natten ha tappat alls glans , allt hänger , armar , brösten nästan ner till knävecken , ben, ja ben kan hänga och rumpan når nästan ner till hälen och banne mig om ja tittar lite närmre så har jag säkert under natten lagt på mig minst 7 kg, 100 nya gropar ( celluiter ) och bristningarna ( mamma tatueringar om ni så vill) syns väl aldrig så väl som just idag. och jag är ändå BARA 30 år . Är det kvinnans lott att vakna till detta var och varannan morgon ? Jag skulle vilja höra den man som vaknade upp en morgon och påtalade att han kände sig trött , "hängig" plufsig , och rent ut sagt ful ? Men än så länge är det för mina öron helt outtalde ord. Så hur kan det då komma sig att vi kvinnor tampas med detta var och varannan dag , varför vi knappt kan gå förbi något som möjligen kan spegla tillbaka hur vi ser ut och hur många komplimanger vi än får så måste vi ändå klanka ner på hur vi ser ut , varför kan vi inte ta oss i kragen och säga satan va snygg jag är . JAG DUGER MER ÄN VÄL .Skönheten sitter på insidan detta är ord som jag helt till fullo håller med om , ett vackert inre skapar ett vackert yttre. Men vad är det då som gör att vi inte alltid men ofta måste dras med detta jidder av dålig självkänsla? Är det något vi lägger på oss själva för att vi vill må dåligt eller är det något som läggs på oss av media ? För mig är det i alla fall ett mysterium .
Så jag avslutar nog detta med orden - mamma tatueringar är det nya inne , silikon är ute hejja häng tuttar , och jag har i alla fall så pass mycket lår så jag kan få celluiter vilket betyder att jag knappast inte kommer att frysa ihjäl i vinter och blir det oår svälter jag heller inte ihjäl. Det är ok att känna sig glåmig och som en skugga av sitt dåtida snygga jag så länge man inser att man duger PRECIS som man är.

3 kommentarer:

Linda sa...

Jag är helt säker på att du är skitsnygg, trots celluliter, glåmigt ansikte, gäddhäng, hängbröst och allt annat som man drabbas av som mamma...
Skönheten sitter på insidan, även om man känner sig som värsta rishögen.
Var glad att din sambo vaknar pigg, för det gör aldrig min, han är aldrig pigg, och då menar jag aldrig... riktigt tråkigt faktiskt :).

Hanna sa...

tackar och bockar .. min sambo är guds gåva till mig , vilket han får höra mer än en gång i veckan , man kan ju inte skämma bort honom för mycket ;-)
men ändå .. undran över varför vi kvinnor utsätter oss för detta klankande förvånar mig..

Linda sa...

Jag har ett beautiful blogger award till dig, bara för att jag tycker så mycket om din blogg, du gör som du vill med det, men jag ville bara ge det till dig i alla fall!!