fredag 27 augusti 2010

Nostalgi


Idag känner jag mig lite nostalgisk som pricken över i såg jag att Falcon Crest sändes på tv , Dallas hade ju helt klart varit bättre men man får nöja sig med det lilla. Jag insåg när jag började titta att man nu för tiden har väldigt höga krav på vad en serie skall innehålla , jag är i normala fall inget tv huligan alls , de kan gå dagar , veckor utan att jag ens intresserar mig för vad som finns på tv ( med ett undantag som ja kommer att nämna längre ner ) . Men nu när jag ändå sitter här och kollar så slår det mig att det även mina krav på vad ett bra program skall innehålla har ändrats . Humor är ett viktigt inslag i min vardag det är humor som gör att man orkar , hur ofta hör man inte orden ett gott skratt förlänger livet ? Så för att jag ens ska bemöda mig med att slänga ett öga på tv:n bör det vara något alldeles speciellt . Jag vet inte om jag är förlegad men Vänner , that 70's show ja men det är humor i min smak , va det gäller andra program är jag för CSI , Criminal minds och sen helt klart min favorit över allt annat som innehåller både humor , spänning , mystik ( och nej jag talar inte om ett kinder ägg ) Agatha Christies Poirot och självklart Miss Marple Där gott folk har ni tv i min smak. Varje gång vi ser att det sänds så sitter vi hela familjen med läskeblask och popcorn i knät och väntar med både iver och spänning på VEM det egentligen är som är mördaren , gissningarna rungar högt ovanför huvudena är det den betrodde betjänten , den snygga sekreteraren , den mystiska figuren som smyger omkring i slottets mörka korridorer eller den bort adopterande sonen som har återkommit för att ta över familjens förmögenhet. Inte alltför sällan är det faktiskt lill tösen som gissar ? alldeles rätt , barn är så normalt logiska , vi vuxna skall alltid krångla till det , nästan så att det logiska blir helt ologiskt .
Det var något vi vackert fick erfara när vi åkte till Bodaborg och tog oss en hel dag på Karlskogas eget Fångarna på Fortet , barns logik övergår mitt förstånd , nästa gång vi åker skall jag HELT klart va med i barn laget .
Den nostalgiska känslan håller sig kvar hos mig denna morgon och när jag bläddrar bland kanalerna ser jag att kl 15 idag sänder dom ännu ett avsnitt av Beverly Hills , dags att ta fram dom gamla skolkatalogerna och försöka förstå vad exakt det var som fick inte bara mig utan MÅNGA mer med mig att tro att snelugg och cykelbyxor var snyggt . Ja det är bara att inse att alla årtionden har sitt , vi hade cykel byxorna , nu är det leggings och tunikor a la 60-70 tal kära mamma hade neon färger på 80 talet och den absolut härligaste frillan av dom alla svamp afron på 70-talet .
Vad skall komma härnäst , jag ber djupt in i mitt hjärta att det inte är 80 tals mode som återkommer , inte min grej MEN jag skulle ändå vilja summera 80-talet i lite positiv
* Axelvaddar
* Kniiiiiiiip
* Rubiks kub
* Sällskapsresan ...
* Dallas .. off course

Inga kommentarer: