lördag 9 oktober 2010

Älgjakt




Återigen oktober , innan jag flyttade mitt hem och mitt barn ut på landet hade Oktober ingen större plats i våran kalender mer än att 2 av mina 3 bröder fyller år då och lilla mamma så för oss var det alltså en månad fylld med tårtkalas. Min första oktober ute på landet var en chock , för er som är precis som mig , city bönor , så betyder oktober älgjakt , man jagar alltså Hälge med andra ord . Det ända som fanns i huvudet på min gubbe och hans familj och alla andra levande här ute var och är , vart älgarna sist setts till ,vilken peil man har till hunden , vad man skall äta , här hemma lider tänderna i 7 dagar utav dumleklubbor absolut jätte gott det är väl mer närings nivån man kan fundera på där, hur bra bössa man har , helst skall det ju vara gamla hederliga Bettan som fällde den där udda 14 taggaren för 7 år sen ??!! Förvirrande begrepp alltihopa för en sån som mig som inte fixar jakt snacket , eller fixade , nu efter 3 år vet ja ju tom nästan vart passen jag har setat på ligger även om jag för alla pengar i världen inte skulle hitta dit helt själv. Men förutom att skjuta djur som jag anser är väldigt fina , så ingår det även en jaktmiddag och den mitt herrskap är väldigt trevlig . Det är då ett tillfälle när hela jaktlaget samlas , lördagen innan älgjakten , idag alltså , och äter och dricker gott , man talar gamla galna minnen , och har det allmänt trevligt . Jag anser mig själv vara en ganska så god djurvän överlag med vissa undantag från spindlar som jag verkligen verkligen inte tål och har haft jätte svårt för det här med jakt , men det är ett enormt intresse i den familj jag lever i och jag anser att man måste pröva något först innan man säger att man avskyr det och till min förvåning är älgjakt så mycket mera än att bara skjuta djur. Det är mysigt att gå ut i skogen tidigt på morgonen , fullt påpälsad , med matsäcken i ryggan. Sitta på pass , lyssna , titta , spana och har man TUR kanske man ser en älg springa förbi och har den tur så är de inte just en sådan älg vi skall ha detta år. Gemenskapen , mystiken , spänningen , ja det är något jag rekommenderar för alla INNAN man säger att det är barbariskt eller djurplågeri. Det är inga skjut galna , blodtörstiga dårar som sitter i skogen och skjuter på allt som rör sig utan duktiga jägare som varje år INNAN dom går ut i skogen måste bevisa att dom kan skjuta genom att skjuta på en bana och få godkänt och då tänker ni , ja men herregud oj va svårt , mitt folk det är svårt mycket svårare än ni kan ana , klarar man dock detta prov är man välkommen ut i skogen mycket rimligt anser jag . Så ikväll är det dags att ta ut jaktmiddags klänningen och svida om , huruvida min gravida kropp och min för nuvarande miniblåsa kommer att kunna hantera att sitta still i flera timmar och tyst ( har dock lyckats hittentills ) blir en senare fråga . Så jag har bara detta kvar att säga :
God jaktlycka till alla jägare där ute

1 kommentar:

karin sa...

mm så gott kanske lite älgbiffar med svampsås sen...... så det är fritt ute i skogen en vecka till kanske man skulle ta sig ut och plocka lite mer svamp medans man vågar sig ut i skogen :) kram