söndag 24 oktober 2010

SpRåK




Att tala eller att inte tala det är den stora frågan ? Jag blir säkert lika förvirrad som min nästa när jag får ett sms av min dotter och det enbart består av enstaka bokstäver och ett helt alfabet av endast vokaler. Hade jag svarat min mamma eller pappa med : jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa , hade dom tyckt att jag var uppstudsig och oförskämd men idag är det "coolt" att slänga in 200 extra vokaler i ett ynka litet sms. Nu hade vi ju inte heller mobil telefoner när jag var 10 år så det kanske är teknikens fel ? Men överlag så tycker jag att dagens 10 åringar använder ett språk som är precis som finska är för mig totalt och fullständigt obegripligt.
- ah typ
Vad är det för svar
- typ kanske
Oj vilken diskussion vi hamnade i när hon använde det en dag , kanske är för mig jag vet inte , kanske för henne var samma sak som ja förvirrande begrepp för en redan skapligt förvirrad mamma.
-Nice mamma , verkligen fett coolt !
Ok Nice ligger i Frankrike rätta mig om jag har fel , Nice på engelska betyder fint, vänligt etc fett coolt är jag fet och cool , kall ? Ordlexikon för föräldrar finns det ett sånt ?
Jag var med tösen till skolan och "hängde" med henne och hennes rara små vänner , får man absolut inte säga högt , och försökte hänga med , vara så där nice och fett cool , jag har av den läxan lärt mig att ALDRIG ALDRIG någonsin mer försöka svänga mig med deras språk , någonsin verkligen , inte bara för att jag blev utschasad från skolan av min egen dotter utan för att vi föräldrar helt enkelt inte skall försöka så mycket vi skall nog helst av allt vara dom vi är och låta ungarna sköta sitt eget språk .
Att man som förälder inte är lika välkommen längre hör väl också till , att komma upp med saft och bullar är liksom sött som tösen säger men ärligt mamma vi kan hämta själva , ok så jag har i alla fall inte en bortskämd skit unge , tacksamt . Jag vet dom är "bara" 10 år vad kan dom hitta på bakom stänga dörrar ? Med tanke på att hon är min dotter VAD SOM HELST , bygga en raket med hjälp av smällare som dom köpt av en stor otäck kille i källaren på skolan , och skjuta ut den genom fönstret , komma på att dom skall hoppa ned från balkongen med hjälp av ett lakan , klättra upp på taket för att sedan hoppa bungyjump från skorstenen med hjälp av alla gummiband som finns i hela huset , kolla om dom kanske kan klämma sig igenom staket spjälorna på balkongen , åka madrass nedför trappen ( beprövat ) så det jag vill säga är att våra barn gör inte som vi säger dom gör som vi gör så var en god förebild.
Jag vet att jag inte kan hindra henne från att göra en MASSA misstag men jag kanske kan förhindra att dom blir grova. Jag vet att tonåren för med sig en massa saker , killar , grupptryck , alkohol men förhoppningsvis har vi någonstans gjort rätt så hon åtminstone är stark nog att orka stå emot eller modig nog att våga ringa OM något går snett. Men gott folk den huvudvärken tar vi då , nu kom ett nyss sms som jag med hjälp av internet skall försöka tyda , eller så får ja gå online , kanske det finns någon annan förvirrad mamma eller pappa därute som kan hjälpa mig tyda detta.
Lev länge , lev väl .

Inga kommentarer: