onsdag 27 oktober 2010

Måste våra barn vara sjuka för att få hjälp i skolan , svaret på den frågan är tyvärr JA. För att få extra hjälp en sk resurs bör barnet ha en bokstavs kombination eller annan sjukdom där man anser att barnet behöver assistent eller resurs utan den sk koden får barnet sitta utan hjälp. Hur blir det då på högstadiet, gymnasiet ? Skolk , IG i alla ämnen ? Lysande framtid för ett barn som bara ville ha lite extra hjälp i ex engelska men som var för frisk för att få den hjälpen.
Våra politiker här i den lilla byn där vi bor har satt som mål att ALLA 4:or skall ha VG i alla ämnen ,i ett sk snitt alltså , rimligt ja kanske OM det finns dom resurser MEN det gör det inte . 1 st lärare på 26 elever är det ens rimligt . Den stackars läraren får ju då sålla ut dom elever hon eller han anser sig kunna klara sig själva , och sen får hon eller han ta dom som har det svårare . Ingen är duktig jämt , ingen klarar allt jämt , men i dagsläget så är det just våra politiker begär utav våra lärare och våra barn. Rektorn på skolan sviker lärarna i de allra högsta , vart finns hans stöd , bakom pappers högen av politikers beslut ? Kan han göra sin röst hörd , visa att han står bakom lärarna till 150 % , ja men absolut , vill han det , nej för tänk vad hemskt då måste han ju faktiskt anstränga sig och ännu värre tänk om hans kulle få dåligt anseende för att han STÄLLDE upp för lärarna , visa sig svag , få sparken. Dagens motto för mig är att varje dag vill jag känna att jag har hjälpt till , lämnat ett fotspår , där människor kommer i håg mig , gjort en skillnad , kanske skulle dom lära utav det? För att få en respons av rektorn måste man alltså gå dit och vara förbannad till bristnings gränsen sprängfärdig , hota med advokater , media , anmälan hit och dit och då kanske men bara kanske så blir man tagen på allvar som förälder.
Besvikelsen , ilskan , sorgen över att veta att alla elever inte kommer att ens koma upp till G är stor . Vad skall vi föräldrar göra , ta ledigt från jobbet , hoppa in som gratis resurser i klasserna och hjälpa till ? Absolut gärna för mig . Det handlar om mitt barn om ditt barn och om din grannes barn , din väninnas barn våra medmänniskors barn MEN vad lär sig kommunen av det ? INGENTING , det ända som händer är att du får mindre i lönekuvertet när månaden närmar sig sitt slut men har fått spendera mer tid i ditt barns klass vilket i mina ögon självfallet är värt mycket MEN inte bara för att läget är som det är.
Jag vill vara med i klassen för att det är roligt , för att själ bli en kunskap rikare , för att tiden när dom vill att man faktiskt skall vara med dom är så otroligt kort så att varje ögonblick är värt att ta till vara på. Jag vill heller inte vara den mamma som ställer till ett himla liv och sen inte har någon bakom mig , för jag vet att det sägs en sak på kaffe repen och en annan sak när det väl gäller. Så min fråga är då , vad skall vi göra ? Låta det vara ? Strunta i det hela och tänka äsch det kanske kommer någon annan som löser det åt oss , det är ju trots allt lite obehagligt att behöva bli arg? Eller skall vi ta tjuren vid hornen sätta ner foten och säga nog är nog , vi vill ha bättring ?

Inga kommentarer: