måndag 18 oktober 2010

Våldtäkt

Detta är ett ämne som berör mig så illa så jag faktiskt i möjligaste mån undviker att tala om det , men jag känner att där vi i nuläget står är det något som finns på allas läppar , i allas tankar speciellt när mörkret lägger sig över våran lilla värld. I mina tankar finns våldtäkterna som just nu verkar brisera över Örebro stad . Att jag har starka åsikter angående att straffen / lagen här i Sverige är alldeles för mjäkiga är nog förmodligen något som inte undgått någon som lever i min närhet. Öga för öga tand för tand hette det för i tiden , nu heter det uppför du dig så kommer du ut om 6 år oavsett vad du gjort oavsett vem du gjort vad emot . Livstid i Sverige är ett skämt och det vet alla , livstid i Sverige innebär att man får ett rum att bo i mat , mat i magen varje dag och en liten "lön" på banken för varje dag man sitter av , livstid i Sverige innebär att vi ger brottslingar möjlighet att utbilda sig , läsa , "fundera" över livet , och självklart så ger vi dom ju hjälp också för alla har ju rätt till lite terapi .
Jag är en god kvinna , en troende kvinna , jag bär inte agg till någon , jag vandrar genom livet med en fredsflagga . Men när en liten flicka blir mördad för att någon kände för det , när ett barn blir utsatt för sexuella övergrepp att någon kände för det , när kvinnor inte längre kan gå i sin egen stad utan att bli våldtagna , misshandlade , när någon anser sig stå över lagen bara för att dom kände för det och sen kan skylla på att dom mådde lite dåligt just då , få hjälp och sen gå vidare med sitt liv , då blir jag jävlar i mig förbannad . Vem tar hand om dom riktiga offren då , vem tar hand om dom anhöriga , familjerna , vännerna vem tar hand om dessa kvinnor som i detta nu sitter och undrar vad fasiken dom gjorde som fick denna man att göra detta emot dom ? Kränka dom på det allra värsta tänkbara sättet ? Man klappar dom på kinden , ger dom numret till en terapeut och säger att du får vittna sen i rättegången .
Att dessa kvinnors livs är förstört för resten av livet , att dom ALDRIG mer kommer att kunna känna sig säkra utomhus , inomhus , bland sina nära och kära , hos sin älskade som kanske lämnar dom för att dom inte kan stå ut med tanken på att någon annan rört deras fru på detta vis , vem bryr sig egentligen om det ?
Ett förslag :
Ni har den skyldiga , lås in honom , låt honom ruttna bort , ge honom ingen mera uppmärksamhet , låt honom lida som dessa kvinnor lider men det funkar inte så eller hur för det skulle vara omänskligt och så vill vi ju inte ha det ...

1 kommentar:

karin sa...

micke kom med det förslaget att tecknikmagasinet skulle sälja färgad överfalls spray och larm tills det lugnat ner sig och då kan dom lämna tillbaka sakerna och få pengarna tillbaka oavsett om det gått 1 månad eller 1 år