söndag 10 oktober 2010

Gravid mage = allmänhetens




Hör den gravida magen till allmänheten? Får vem som helst klappa på min kropp och säga saker som , vad roligt , vilken lycka ? Halv främmande människor placerar sina händer på min mage och stryker på den , klappar på den, är det bara jag som finner detta aningens obehagligt och en gnutta kränkande. Tänk om jags kulle välja vilken kvinna eller man som helst gå fram till dom stryka dom över håret och säga Åh vilket vackert hår , eller över rumpan , åh vilken fast rumpa du har. För det första skulle jag bli klassad som idiot , för det andra skulle en höger säkert hänga i luften och för det tredje skulle somliga säkert ta de som sexuella närmanden. Så varför är det då okay att gå fram till en gravid kvinna hur stor eller liten mage man än har och röra vid den ? Den sitter ju fortfarande på mig , jag känner ju när folket tar på den , den är fortfarande en del av min privata sfär som folk då inte har några som helst problem med att strunta i att respektera. Nästa karl som tar på min mage , tänk om jag skulle greppa hans intimare delare , och säga " oj vilken lycka för eran fru " Frugan skulle säkert inte bli glad , han en aningens generad men om det är vice versa då är det okay ? Jag har en väninna som är gravid nu samtidigt som mig , kul att inte vara helt solo denna gång och jag vet att vid ett tillfälle så diskuterade vi just detta , allmänhetens egendom , när man blir gravid så blir man lite av allmänhetens egendom. Folk klappar , stryker , påpekar att man är stor eller som i mitt fall just nu , liten , men kära vän det syns ju knappt , äter du verkligen ordentligt.. som åtföljs av en massa meningar jag för länge sedan slutat lyssna på... ja ni vet hela historien , det kommer , jag kommer att bli stor som ett hus , lugn bara . En annan vinkel är ju också att skulle vi vara säg ute och dansa och en människa kom fram och tog på mig kan jag chansa mig till att min andra halva inte skulle tycka det var så roligt det verkar också ha försvunnit , varför ? Vad är det som jag missar ? Jag ser ju och vet ju att det finns gravida som inte har något emot alls kreti och pleti kommer fram och klämmer på en MEN jag är inte en av dom och flera med mig .
Är det bara den gilla gång som vi gravida måste vandra i , sälla oss till dom andra havande boskapen ?
Ett annat irriterande faktum är att folk har slutat titta mig i ögonen när dom hälsar dom kollar på min mage , aningens ohyffsat måste ja få påpeka , är det skadeglädje , jag har min midja kvar , avundsjuka , jag vill också ha någon att älska att dela mitt liv med att skaffa barn med , eller bara ren svensk nyfikenhet , undra hur många kilo hon gått upp , är hon gravid , hm , jo det syns , lite va ?
Förlåt mig klagosång idag , jag får väl skylla på hormoner eller bara på att jag är trött på att vi gravida kvinnor världen över blir något slags museeföremål som man kan kika på , tissla och tassla om , och vid en del tillfällen faktiskt röra vid. Att min familj , mina vänner människor jag faktiskt känner frågar om den lilla avkomman , ger mig en klapp på magen det är helt hanterbart men alla andra sätt er in i situationen själva , tänk om någon skulle röra vid er som ni knappt känner , vad förargligt det skulle vara.
Tack för mig nu blir det kaffe och vanilj yoghurt kärlek till er alla därute .

3 kommentarer:

Emma sa...

Tycker jag känner igen detta!!! Jag håller helt med... Tjockis,oj vad långt de är kvart hur kommer du se ut då... grr... dom får gärna fråga säger ja då, att de är ok att ta på magen så ok! KRAM

Monkan sa...

Ja det är ju väldigt underligt det där, för bebisen känner ju inte när nån lägger handen på magen direkt utan bara mamman gör ju det å vem fan vill bli klappad på magen när det spänner å värker i den? Jag ska köpa dej en sån där tröja där det står: STOPP! rör inte min mage! Dom är så klockrena :)

Linda sa...

Ååh, jag vet precis vad du menar.. det är så störigt... Och tänk om man råkar säga att man mår bra under en graviditet, då tittar folk på en, precis som om man vore dum i huvudet... Man är inte lika intressant om man inte kräks 24/7, har en överjävlig foglossning så man knappt kan röra sig. Utöver det så ska man gärna ha kraftiga sammandragningar - gärna för tidigt. Utöver det så ska man ha ischias, sendrag så man vaknar 15 gånger varje natt, kravings på udda saker och så vidare... Har man INTE det, så är man sällan lika intressant för allmänheten. Inte för att det gör mig nåt... Man när jag har varit gravid så har jag vackert sagt ifrån, i alla fall till folk som jag inte känner.